divendres, 18 d’octubre del 2013

Debat sobre la moció pels habitatges desocupats

A la reunió de la PAH del proper dimarts debatrem i traurem algunes conclusions sobre la moció final que presenta l'ajuntament, després d'haver passat per tres propostes de la PAH. Hem de trobar un posicionament comú respecte a aquesta moció final que, després de reunions a la Taula de Coordinació Local pel Dret a l’Habitatge i els informes tècnics, ha vist variar els seus continguts.
Vine i digues la teva!
Primera proposta de la PAH(4-7-13) d’acords d’una moció pel ple per aplicar un recàrrec del 50% de l’IBI dels habitatges desocupats amb caràcter permanent era la següent:
1. Que l’Ajuntament redacti un reglament municipal que defineixi exactament què es considera un immoble desocupat amb caràcter permanent, per de tal de poder aplicar el recàrrec sobre l’IBI a aquells habitatges que així es qualifiquin.

2. Que l'Ajuntament incorpori a les Ordenances Fiscals de Palamós l’aplicació d’un recàrrec de fins al 50% de la quota líquida de l’IBI als immobles de caràcter residencial que es trobin desocupats amb caràcter permanent, d’acord amb l’article 72.4 del RDLRHL.

3. Que l’Ajuntament, a través de l’Oficina Municipal d’Habitatge, posi a disposició de les propietàries incloses en aquest reglament (particulars i empreses) l’opció d’incorporar el seu immoble desocupat amb caràcter permanent a la borsa municipal d’habitatge, en règim de lloguer, per tal de quedar exempts d’aquest recàrrec, entenent que aquest impost vol servir d’impuls a l’accés a l’habitatge i afavorir que els immobles desocupats surtin al mercat de lloguer municipal, afavorint l'accés a l'habitatge i desincentivant l'especulació immobiliària.

4. Que l’Ajuntament dugui a terme un inventari dels habitatges permanentment desocupats que existeixen a Palamós.

5. Donar trasllat d’aquests acords al Consell de Ministres, al Ministeri d’Economia i al Ministeri de Justícia, així com als grups parlamentaris del Congrés i Senat, a la Presidència del Govern de la Generalitat i al Parlament de Catalunya.

L’ajuntament emet un informe tècnic dels serveis jurídics i econòmics en què desaconsella els acords de la primera proposta de moció perquè el reglament (que estableix què és un habitatge desocupat amb caràcter permanent) és competència de l’estat central i encara no s’ha fet, a més, hi ha alguna sentència negativa (cas de Berga i Sevilla) pels recursos interposats per associacions de promotors i constructors. La PAH fa una segona proposta (13-9-13) instant a fer aquest reglament i a actuar localment mentre aquest no estigui fet:

1. Instar al Govern de la Generalitat de Catalunya a fer efectiva la Disposició addicional quarta de la Llei 18/2007, de 28 de desembre, del dret a l’habitatge en la seva obligació d’impulsar les actuacions necessàries perquè el Govern de l’Estat aprovi el reglament que permeti fer efectiva la disposició de la Llei de l’Estat 39/1988, reguladora de les hisendes locals, pel que fa a l’establiment pels ajuntaments d’un possible recàrrec de l’impost sobre béns immobles sobre els habitatges buits o permanentment desocupats en els municipis respectius.

2. Instar al Govern de l’Estat a reglamentar i definir les condicions que permetin aplicar el recàrrec sobre habitatges buits previst en l’Impost de Béns Immobles, d’acord amb l’article 72.4 del RDLRHL.

3. Mentre el Govern de l’Estat no faci el reglament, desenvolupar un reglament per tal de determinar com i quan cal considerar que un immoble és desocupat de forma permanent i injustificada, a fi de poder elaborar-ne un cens.

4. Mentre el Govern de l’Estat no faci el reglament, emprar el propi reglament com a base per a totes aquelles mesures que s’acordi aplicar a fi de defensar el dret a l’habitatge.

5. Donar trasllat d’aquests acords al Consell de Ministres, al Ministeri d’Economia i al Ministeri de Justícia, així com als grups parlamentaris del Congrés i Senat, a la Presidència del Govern de la Generalitat, al Parlament de Catalunya, a la Federació de Municipis de Catalunya i a l’Associació Catalana de Municipis.

S’accepta la segona proposta excepte en els punts 3 i 4. Malgrat tot, la PAH presenta una tercera proposta (3-10-13) recordant que és una obligació elaborar aquest reglament per poder aplicar la llei de hisendes locals i que si no es fa es pot al·legar inactivitat administrativa:
3. Notificar al Govern de l’Estat que se li atorga un termini de fins a sis mesos per a fer públic un Reglament per determinar què és un immoble desocupat amb caràcter permanent. Si no es fa públic aquest reglament, l’Ajuntament de Palamós es guarda el dret de interposar un recurs contenciós administratiu per inactivitat administrativa, d’acord amb l’article 29.1. de la Llei 29/1998, del 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció contencioso-administrativa.

4. Notificar que si en el termini de sis mesos el Govern de l’Estat no ha publicat el reglament, es redactarà i s’aplicarà un reglament propi a fi de defensar el dret a l’habitatge.

Finalment, l’Ajuntament proposa una moció (16-10-13) en la qual els punts 3 i 4 no exerceixen cap pressió al govern de l’estat per a fer el reglament en qüestió. La darrera proposta de moció es decanta cap a la bonificació del 95% de l’IBI dels habitatges llogats mitjançant la Borsa de Lloguer i a l’aplicació del recàrrec quan hi hagi el reglament. Aquests són els acords que segurament arribaran al ple (29-10-13):
3. Incorporar a les modificacions de les OOFF per l’exercici 2014 una nova bonificació del 95% de la quota íntegra de l’IBI als immobles que es destinin a lloguer social en els termes que estableix l’article 74.2 de la TRLRHL segons el redactat donat a la mateixa per la Llei 16/2012, de 27 de desembre:  “Los ayuntamientos mediante ordenanza podrán regular una bonificación de hasta el 95 por ciento de la cuota íntegra del impuesto a favor de inmuebles en los que se desarrollen actividades económicas que sean declaradas de especial interés o utilidad municipal por concurrir circunstancias sociales, culturales, histórico artísticas o de fomento del empleo que justifiquen tal declaración. Corresponderá dicha declaración al Pleno de la Corporación y se acordará, previa solicitud del sujeto pasivo, por voto favorable de la mayoría simple de sus miembros.”

4. Així mateix, tan bon punt s’hagi fet el desenvolupament reglamentari per part de l’Estat, aquest Ajuntament prendrà en consideració l’exigència del recàrrec de fins al 50% de la quota líquida de l’IBI als immobles d’ús residencial que es trobin desocupats amb caràcter permanent que estableix l’article 72.4 del TRLRHL.”

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada